Geplaatst op
Moderne retailers moeten beschikken over de juiste tools.
Retailers hebben doorgaans vaak te maken met veel veranderingen. Zo kunnen ze tegenwoordig niet meer om de populariteit van e-commerce heen: een verandering die hun dagelijks leven flink op de schop heeft gegooid.
Moderne retailers zijn daarom bijna verplicht om te vertrouwen op de ondersteuning van bedrijfssoftware. Of beter gezegd, om te vertrouwen op de ondersteuning van een CRM-systeem. In dit artikel nemen wij u mee in de functionaliteiten en voordelen van een Retail CRM: bedrijfssoftware die specifiek is afgestemd op de behoeften van de sector.
De huidige staat van retail
Om het belang van een goede softwareoplossing goed te kunnen begrijpen, is het belangrijk dat we eerst naar de huidige staat van de sector kijken. De retailsector wordt namelijk gedomineerd door e-commerce en hoewel velen daar de vruchten van plukken, is dat niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Met name kleinere ondernemers kunnen het moeilijk vinden om mee te bewegen met een snel veranderende, digitale wereld.
Moderne retailers moeten online aanwezig zijn. Het gemak waarmee we tegenwoordig online iets bestellen en bezorgen, heeft ervoor gezorgd dat hier het geld te verdienen valt. Ondernemers die kiezen om hier geen onderdeel van uit te maken, lopen het risico buiten de boot te vallen.
Een integratie voor e-commerce
Daarom zijn moderne CRM-systemen voor retailers vaak uitgerust met een module voor e-commerce. Deze integratie stelt ondernemers in staat om hun producten ook online aan te bieden, zodat klanten deze eenvoudig aan kunnen schaffen. Niet alleen is dit een extra afzetmarkt, het biedt ook vele voordelen op het gebied van klantloyaliteit, en het verbeteren van de winkelervaring.
Loyaliteitsprogramma’s
Zo kunnen retailers loyaliteitsprogramma’s ontwikkelen, waarmee ze klanten stimuleren om producten aan te blijven schaffen. Deze acties kunnen zelfs persoonlijk worden afgestemd op de behoeften en het koopgedrag van de klant, om hen nét dat beetje meer te overtuigen.
Overige functies van het Retail CRM
Naast een koppeling met e-commerce, bestaat het Retail CRM vaak ook uit een aantal andere onderdelen. Dit zijn de .. belangrijkste:
- E-receipt: hier wordt de kassabon digitaal geregistreerd. Handig voor wanneer klanten iets willen retourneren en ook nog eens goed voor het milieu.
- Point of Service (POS): een POS-systeem zorgt ervoor dat alle transacties, inclusief klantgegevens, worden vastgelegd in het CRM. Hierdoor kan u precies zien wat een klant koopt, of hoe vaak ze dit doen. Dit is zeer waardevolle informatie, bijvoorbeeld voor marketing-doeleinden.
- Omnichannel-marketing: zoals gezegd moeten moderne retailers online aanwezig zijn. Deze module helpt hen het overzicht te bewaren en voorziet gebruikers, per kanaal, van waardevolle informatie.
Een branchespecifiek CRM-systeem
Ieder bedrijf heeft zijn eigen specifieke eisen als het aankomt op een softwaresysteem dat echt bij hen past. Binnen bepaalde sectoren zijn er echter wel bepaalde overeenkomsten, waar menig softwareontwikkelaar op in probeert te spelen. Dit heeft ook wel geleidt tot de opkomst van branchespecifieke software.
Deze CRM-leveranciers hebben zich gespecialiseerd in een bepaalde sector. De software is dus voorzien van functies waarvan in dit geval retailers het meeste van kunnen profiteren. Het is daarom ook zeker aan te raden om op zoek te gaan naar een leverancier met kennis van uw branche.